Opis procesu rejestracji przerobionego Anglika
Na wstępie chciałbym podkreślić jedną ale za to bardzo istotną kwestię: Artykuł ten dotyczy procedury rejestracji auta po przekładce od momentu zakupu auta w UK/PL do odbioru dowodu rejestracyjnego samochodu w Polsce. Na chwilę obecną nie ma możliwosci rejestrowania w Polsce aut z kierownicą po prawej stronie.
14:07 09/07/10 • 17401
Tak więc po kolei:


1. Należy zakupić auto z kierownicą po prawej stronie. Taki samochod można znaleźć zależnie od preferencji albo w Polsce albo w Wielkiej Brytanii. Warto zapoznać sie z tym tematem jeżeli chcemy zaczerpnąć informacji gdzie szukać takiego samochodu.


2a. Jeżeli auto kupowane było/będzie w UK to mamy dwie opcje.
Pierwszą z nich jest wypełnienie części angielskiego dowodu
rejestracyjnego (zwanego logbookiem lub V5C) dotyczącej danych nabywcy,
następnie część ta z Twoimi danymi sprzedający lub kupujący (zależy jak
się dogadacie) wysyła do DVLA (urząd który zajmuje się wszystkimi
aspektami rejestracji samochodów w UK) po czym urząd ten wysyla na
podany adres nowy dowod rejestracyjny auta. Jeżeli podajemy adres
angielski to proces ten trwa około 2-3 tygodni, a jeżeli chcemy żeby
dowód przysłali nam do PL to okres ten wydłuża się przynajmniej
dwukrotnie. Zdecydowanie nie polecam wysyłki V5C do Polski bo list może
się zgubić gdyż wysyłany jest jako zwykły list bez potwierdzenia
odbioru.

Drugą opcją jest poproszenie sprzedawcy o dowód rejestracyjny (w 99%
nie będzie robił problemów jeżeli wytłumaczycie że zabieracie auto do
PL), którego nie musicie w takim przypadku wypisywać i wysyłać do DVLA.


W przypadku gdy zabieracie V5C z danymi sprzedawcy do Polski należy
również spisać dwujezyczną umowę kupna sprzedaży która później będzie
nam potrzebna w Polsce do zarejestrowania auta z logbookiem z danymi
osoby od której kupiliśmy samochód. Umowę tą można znaleźć tutaj.


2b. Jeżeli zdecydowaliśmy się na zakup auta w Polsce to jedyną opcją jest zakup auta z logbookiem (V5C), który wyglada tak
oraz potrzebować będziemy umowy kupna-sprzedazy pomiędzy Tobą a
właścicielem auta. Jezeli wlaścicielem auta jest Polak to wystarczy
umowa po polsku, natomiast jeżeli włascicielem jest Anglik to
potrzebować będziemy umowy dwujęzycznej.



3. Przyprowadzając auto do Polski należy wyrejestrować je w UK. Jest to
procedura niezmiernie prosta która polega na wpisaniu daty, podpisaniu
oraz wysłaniu sekcji numer 11 (fioletowy pasek) z logbooka na adres
podany na odwrocie tejże kartki.

Jeżeli kupiliśmy auto w Anglii i rejestrujemy je na siebie w UK to my
jesteśmy odpowiedzialni o poinformowaniu władz DVLA o wyeksportowaniu
auta jako że samochód jest zarejestrowany na nasze nazwisko. Jeżeli
natomiast kupiliśmy auto od Anglika z kompletem dokumentów (bez
rejestrowania na siebie w UK) to wtedy jest to jego interes żeby wysłać
informacje o eksporcie. Tak samo sytuacja wygląda gdy kupujemy auto w
Polsce, leży to w gestii sprzedającego żeby poinformować o wywozie auta
poza granice UK.


4a. Jeżeli chcemy wracać autem z UK na kołach do Polski to
musimy się upewnić, że pojazd posiada ważny przegląd techniczny (w UK
nazywa się on "MOT" - zielona kartka formatu A4), jest ubezpieczony
oraz posiada opłacony TAX.

Odnośnie ubezpieczenia to w Anglii obowiązuje prawo, że ubezpiecza się
kierowcę a nie samochód czyli jest to system odwrotny do tego jaki
panuje w Polsce.

Mając ubezpieczenie na siebie nie możemy dać prowadzić auta nikomu
innemu gdyż ubezpieczenie jest nieprzechodnie i w razie wypadku podczas
gdy pojazd prowadzi inna osoba niż widnieje w ubezpieczeniu to polisa
ta będzie nieważna.

Najprostszym rozwiązaniem jest wykupienie ubezpieczenia na sam czas podróży. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

Odnośnie taxu to jest to podatek drogowy, który w Polsce oraz innych
krajach europejskich wliczony jest w cenę paliwa które tankujemy na
stacjach benzynowych. W Anglii podatek drogowy wykupuje się na poczcie
lub innym urzędzie państwowym na okres 6-ciu lub 12-stu miesięcy i
kosztuje on około 100 funtów na rok. Podatek ten (TAX) niezbędny jest
do poruszania się po angielskich drogach, bez tego podatku łamaniem
prawa jest nawet trzymanie auta na parkingu pod domem.

Po przekroczeniu granicy Wielkiej Brytanii podatek ten nie obowiązuje
ale jak wiadomo do granicy trzeba jakoś dojechać (można np. przewieźć
na lawecie i wtedy jako że auto bezpośrednio nie dotyka dróg
angielskich to nie musi mieć opłaconego taxu). Dodatkowym aspektem jest
również to, że niektóre ubezpieczalnie wymagają taxu (nawet do
poruszania się po Europie) pod rygorem unieważnienia polisy.


4b. Jeżeli kupiliśmy auto w Polsce to problem przyprowadzenia
auta do naszego kraju mamy rozwiązany. Problemem może być
przemieszczanie się takim autem po naszych drogach gdyż polskie
ubezpieczalnie niechętnie ubezpieczają samochody z kierownicą po prawej
stronie. Co prawda czasami uda się znaleźć ubezpieczyciela, który
chętnie przyjmie pieniądze za ubezpieczenie anglika ale w takich
sytuacjach należy dokładnie czytać umowę zawarcia takiego ubezpieczenia.

Mimo wszystko nie polecam poruszania się samochodem z kierownicą po
prawej stronie auta, lepiej poczekać te kilka tygodni na przerobienie i
zarejestrowanie swoich czterech kółek.



5. Mając auto już w Polsce trzeba znaleźć odpowiedni warsztat w którym
dokonamy przekładki. Tutaj z pomocą przychodzi nasze forum na którym
można znaleźć bardzo wiele informacji (zarówno pozytywnych jak i
negatywnych) na temat warsztatów wykonujacych takie usługi.

Warto poświęcić trochę czasu na znalezienie odpowiedniego zakładu
któremu zlecimy przekładkę swojego auta i nie radziłbym ograniczać się
do poszukiwań we własnym mieście lub województwie. Czasem warto
przejechać te pare kilometrów więcej żeby potem nie żalowac po odbiorze
auta, gdy może się okazać, że połowa rzeczy albo nie działa, albo co
jeszcze gorsze, gdy auto jest przerobione w sposób nieprofesjonalny
powodując zagrożenie na drodze dla siebie oraz innych użytkowników dróg.

Na naszej stronie istnieje grupa zaufanych warsztatów, którą możecie znaleźć klikając pod ten link: zaufane warsztaty.

Warsztaty te cały czas aktywnie udzielają się na naszych stronach,
opisują swoje przypadki i chętnie udzielają odpowiedzi na wszelkie
pytania.



6. Jeżeli warsztat który wykonywał przekładkę nie zapewnia przeglądu
zerowego to po odebraniu naszego auta pierwszym miejscem gdzie
należałoby się udać powinna być stacja diagnostyczna gdzie należy
dokonać pierwszego przeglądu. Czasami lepiej jest nie mówic że auto
jest po przekładce bo z doswiadczenia wiem, że gdy diagnosta dowie się
o tym to zacznie panikować i wymyślać homologacje, rozporządzenia czy
certyfikaty producenta których tak naprawdę nie ma prawa wymagać ale że
polskie prawo jest bardzo dziurawe to diagności wolą się zabezpieczyć
bezpodstawnie wymagając najróżniejszych dokumentów.



7. Gdy auto przejdzie przegląd to zaczynamy wędrowke po urzędach.

Na pierwszy ogień idzie Urząd Celny i podatek akcyzowy (akcyza).

Na opłacenie akcyzy mamy 30 dni od dnia zadeklarowania sprowadzenia
auta do Polski. Na zadeklarowanie sprowadzenia auta mamy 14 dni od dnia
przekroczenia. Trzeba pamietać, że najpierw trzeba uiścić opłatę za
akcyze a dopiero potem zarejestrować auto - nie odwrotnie.

Do ustalenia wysokości akcyzy obowiązują dwie stawki - 3,1 % dla
samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3 oraz 18,6 % dla samochodów
o pojemności silnika większej niż 2000 cm3.

Jeżeli posiadamy umowę kupna/sprzedaży auta to akcyzę oblicza się z
kwoty podanej na tej umowie ale UWAGA, jeżeli kwota podana na umowie
odbiega o ponad 30% od kwoty jaką urzędnicy mają podaną w eurotaxie
(katalog ze średnią ceną samochodów) to wtedy zapłacimy akcyzę od kwoty
jaką poda nam urzędnik.

Więcej informacji na temat akcyzy znajdziecie w tym wątku.



8. Nastepnym krokiem jest udanie się do Urzędu Skarbowego celem
zwolnienia z podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego
państwa. Wypełniamy formularz VAT-24 i czekamy około tygodnia na
dokument potwierdzający.



9. Teraz ze wszystkimi dokumentami jakie posiadamy udajemy się do
Urzędu Komunikacji gdzie musimy uiścić opłatę ekologiczna (500zł),
oplatę na rzecz miasta (170zł) oraz za wydanie nowych tablic
rejestracyjnych (270zł). Do złożenia papierów potrzebne nam będzie
jeszcze OC auta bo inaczej urzędnik może nie przyjąć od nas papierów
(chociaż w 99% każą pokazać ubezpieczenie dopiero przy odbiorze dowodu
rejestracyjnego).

Z chudszym portfelem, tablicami i dowodem tymczasowym możemy udać się
naszego przerobionego auta w celu jazdy w pełni legalnie
zarejestrowanym samochodem.

Komentarze

  • Juz nie trzeba przerabiać anglików.
  • nie trzeba a to ciekawe //mysli ?
  • A ja myślę że trzeba,nie wiem skąd macie takie informacje.
  • Wiadomo że trzeba, sam nie wiem skąd kolega ma takie informacje....
  • Na stronie Ministerstwa Transportu był projekt o możliwości rejestracji"anglika"bez przeróbek.To było w ubiegłym roku i myślałem ze już weszło w życie.
  • Nie... być może nie wejdzie, jeśli komisja europejska przyzna racje że w Polsce nie ma dróg do poruszania się autami z RHD.
  • wyrejstrowanie w uk ? mylimy dwa pojecia wyrejestrowanie a EXPORT angielskie DVLA rozumie to inaczej ,jesli kupujacy wysle export to tak jakby to auto mialo wrocic do uk KIEDYS TAM W PRZYSZLOSCI ale kupujacy powinien miec caly V5 KOMPLETNY a sprzedajcy np anglik stiven listownie zawiadamia DVLA ze sprzedal to np jasiowi brzeszczykiewiczowi z pryszczyc czarnych itd .i wtedy DVLA odsyla stivenowi list ze oni to wiedza i jest siur ,to nie fantazja to pisze w broszurce ktora kazdy kupujacy dostaje z nowym V5 ,warto poczytac ,same sensacje