Wynajem mieszkania: uwaga na oszustów
Niestety podczas wyboru nowego lokum jesteśmy często narażeni na oszustów i osoby chcące wyłudzić od nas pieniądze. Co zatem zrobić, by nie stać się ofiarą przekrętu?
19:09 04/09/13 • 9028
Oszustwa związane z najmem mieszkań działają na różnych zasadach. Najczęściej spotkać możemy się z atrakcyjnymi cenowo ofertami, przy których jesteśmy też proszeni o zapłacenie z góry pełnego czynszu w celu udowodnienie płynności finansowej lub "zaklepania" mieszkania do czasu jego wizytacji. Przyszli lokatorzy są proszeni o podanie danych swoich kart kredytowych, wypisanie czeków, czy przesłanie gotówki przed zobaczeniem nieruchomości, która potem jak się często okazuje, nie istnieje. W niektórych przypadkach oszuści są nawet w stanie uzyskać dostęp do mieszkań i oprowadzać potencjalnych nabywców dając im do zrozumienia, że mieszkanie jest wolne, i należy do nich. Inną formą oszustwa jest wynajmowanie już zajętych mieszkań, lub wynajmowanie mieszkań wielu osobom w tym samym czasie. Oczywiście wszelkie dokonane płatności przepadają razem z oszustami "landlordami".


Oto lista porad, które pomogą nam bronić się przed naciągaczami:

Nie wysyłamy pieniędzy z góry - zanim dokonamy jakiejkolwiek płatności powinniśmy się upewnić, że dane mieszkanie/dom istnieje, a osoba z którą rozmawiamy sprawuje nad nim kontrolę. Wpłacanie depozytu to standard podczas wynajmu mieszkania, jednak płacenie pieniędzy za "zaklepanie" pokoju nie powinno mieć miejsca. Najbezpieczniejszym sposobem dokonania płatności jest użycie karty kredytowej w biurze pośrednictwa nieruchomościami (ang. letting agent's office). Z biurem tym powinniśmy się formalnie skontaktować przed dokonaniem jakiejkolwiek płatności.

Sprawdźmy wiarygodność ogłoszeń - unikajmy ogłoszeń bez podanego adresu nieruchomości, bez zdjęć lub gdzie wiele ogłoszeń posiada te same fotografie.

Uważajmy na ogłoszenia bez podanych numerów telefonów lub takich gdzie jedyny adres email jest utworzony na darmowym koncie (np. Gmail lub Hotmai). Szukajmy też telefonów zlokalizowanych w UK, jednak uważajmy na te zaczynające się na 070 (lub +4470) - są to numery telefonów nie przypisane do żadnej geograficznej lokalizacji.

Odwiedźmy mieszkanie, które chcemy wynająć - bądźmy podejrzliwi wobec każdego kto odmawia wizyty w oferowanym mieszkaniu, prośmy o kopię umowy wynajmu i jakieś dokumenty poświadczające, że mieszkanie to należy do danej osoby np. licencję na gaz, prąd czy HMO (Houses in Multiple Occupation - dokument świadczący że dom posiada niektóre części współdzielone przez mieszkańców np. kuchnia, łazienka, klatka schodowa czy podjazd).

Poprośmy Landlorda o ID - w razie jakichkolwiek wątpliwości nie bójmy się sprawdzić tożsamość landlorda, poprośmy o okazanie prawa jazdy by upewnić się czy jest tym za kogo się podaje.

Nie przesyłajmy pieniędzy za pośrednictwem przekazów pieniężnych takich jak Western Union, Money Gram czy Ukash - tego typu sług używać powinnyśmy jedynie do przesyłania pieniędzy osobom które znamy i którym ufamy. Najbezpieczniejszym sposobem płatności to płatność w biurze pośrednictwa nieruchomościami (ang. letting agent's office) przy pomocy karty kredytowej. Pamiętajmy też o tym, by przed wysłaniem pieniędzy otrzymać podpisaną umowę wynajmu.

Sprawdźmy czy właściciel mieszkania jest na liście sprawdzonych wynajmujących - do takich list należą między innymi National Approved Letting Scheme (NALS), Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) czy Association of Residential Letting Agents (ARLA).

Chrońmy swój depozyt - kiedy płacimy depozyt, pieniądze te w przeciągu 30 dniu muszą zostać wpłacone do specjalnego planu depozytowego zatwierdzonego przez rząd. Dzięki temu mamy pewność, że zostaną nam one zwrócone jeżeli dotrzymamy warunków wynajmu. Więcej o depozycje można znaleźć na rządowej stronie: Tenancy deposit protection.

Kierujmy się zdrowym rozsądkiem - jeżeli oferta jest bardzo niska i wygląda aż zbyt atrakcyjnie to najprawdopodobniej nie jest prawdziwa.


Jeżeli jesteś ofiarą oszustwa lub podejrzewasz, że ktoś dokonuje przestęp związanych z wynajmem zgłoś ten fakt do Citizens Advice Consumer Service pod tel.: 084 5404 0506.


Photo credit: England / Foter / CC BY-NC-SA

Komentarze