Trading Standards: Uwaga na oszustwa przy rezerwacji wakacyjnych wyjazdów
Coventry City Council ostrzega przed oszustami, którzy na dużą skalę kradną pieniądze, od osób planujących swoje wakacje.
16:03 28/03/14 • 5536
Niedawno opublikowany raport przez Get Safe Online przy ABTA i City of London Police’s National Fraud Intelligence Bureau (NFIB) pokazuje na jak wielką skalę dokonywane są w UK oszustwa związane z rezerwacjami na wakacyjne wyjazdy. W 2013 roku oszuści wyłudzili od Brytyjczyków około 7 mln funtów.

Do jedynych z najczęstszych przypadków oszustw należą podrabiane bilety lotnicze, fikcyjne zakwaterowanie i przekręty związane z organizowanymi wakacjami.

Get Safe Online, ABTA i NFIB opublikowały listę porad dzięki którym zmniejszymy ryzyko stania się ofiarą przekrętu, a także informacje o tym w jaki sposób postępować gdy ktoś nasz oszuka. Oto główne porady:

Sprawdź firmę: Nie polegaj na tylko jednej opinii, przeprowadź porządne poszukiwania online by upewnić się, że firma z której usług korzystasz jest godna zaufania.

Szukaj logo: Sprawdź czy firma jest członkiem większej, rozpoznawalnej grupy jak np. ABTA. Członkowstwo w ABTA można sprawdzić online na stronie www.abta.com

Sprawdź czy jesteś bezpieczny online: Sprawdź adres internetowy strony z której korzystasz - czy adres w przeglądarce zgadza się ze stroną na której jesteś, czy nie zmieniono żadnych liter w jej adresie www np poprzez zmianę z .co.uk na .org.

Płać bezpiecznie: Nigdy nie płać bezpośrednio na rachunek bankowy właściciela. Takie płatności są jak płatność gotówką - pieniądze nie są śledzone i nie podlegają zwrotom. Jeżeli tylko jest to możliwe płać kartą kredytową lub debetową, która oferuję ochronę w takich sytuacjach.

Sprawdź dokumentację: Dokładnie przeczytaj pokwitowanie, fakturę oraz zasady i warunki korzystania z usługi, szczególnie uważaj na firmy, które nie dostarczają takich dokumentów.

Kieruj się instynktem: Pamiętaj, że jeżeli coś brzmi zbyt wspaniale by być prawdziwe to najprawdopodobniej takie nie jest.

Zgłoś - ofiary oszustw powinny skontaktować się z Action Fraud pod nr tel.: 0300 123 2040 lub na stronie www.actionfraud.police.uk

Pomoc i poradę w kwestiach konsumenckich mieszkańcy miasta mogą znaleźć także w obsłudze konsumenckiej Citizens Advice pod nr tel.: 08454 04 05 06


Źródło: Coventry City Council
Photo credit: Anton Novoselov / Foter / CC BY

Komentarze