National Scam Awareness Month - oszustwa telefoniczne
Razem z Coventry Trading Standards i Coventry CAB kontynuujemy temat oszustw. Tym razem skupimy się na oszustwach telefonicznych.
12:05 18/05/14 • 5342
Każdego tygodnia Coventry Trading Standards otrzymuje raporty dotyczące szeregu różnych form oszustw telefonicznych. Aby nie stać się ofiarą tego rodzaju naciągaczy najbezpieczniej jest być świadomym w kwestii technik jakie wykorzystują oszuści. Oto niektóre z nich:

- Jedną z najpopularniejszych technik stosowanych przez naciągaczy jest podszywanie się pod znane firmy. Wiele osób nabrało się na "Przekręt na Microsoft" - dzwoniący oszuści podają się za reprezentantów firmy Microsoft i informują albo o groźnym wirusie, który zaatakował nasz komputer, albo o konieczności sprawdzenia legalności naszego oprogramowania. Następnie oferują oni pomoc w rozwiązaniu tego problemu, jednak za odpowiednią opłatą. Warto pamiętać, że Microsoft, jak i wiele innych firm nie załatwia takich spraw przez telefon, a naciągacze najczęściej nawet nie wiedzą czy mamy komputer w domu, bazują jedynie na tym, że damy się nabrać i pozwolimy wyłudzić pieniądze lub szczegóły konta bankowego.

- Telefony oferujące inwestycje o małym lub żadnym ryzyku, które mają prowadzić do dużych korzyści finansowych. Przekręty te nazywane "kotłownią" (ang. boiler room) polegają na bezwartościowych inwestycjach i mogą skutkować stratami rzędu 20 tyś. funtów. Nie dajmy się zwieść obietnicom wielkich zysków.

- Innym rodzajem częstych oszust są tak zwane "nieodebrane połączenia" - są to przekręty opierające się na oddzwanianiu na nieodebrane połączenia z numerów zaczynających się na 070 lub 076. Numery takie mogą wyglądać na połączenia wykonywane z telefonów komórkowych, jednak po oddzwonieniu będziemy musieli czekać na połączenie, a sam koszt połączenia wyniesie nas 50p . Najlepiej nigdy nie oddzwaniać na takie numery, tylko zgłaszać je do Phonepay Plus pod nr tel.: 0800 500 212.

- Musimy również uważać na wiadomości tekstowe z nieznanych źródeł. Często informują nas one o wygranej w konkursach do których nawet się nie zgłaszaliśmy, lub zachęcają do wzięcia udziału w konkursie. Należy pamiętać, że każde połączenie z tego typu oszustami trwa bardzo długo, najczęściej musimy wysłuchać długiej wiadomości by móc się z kimś połączyć, a stawka minutowa jest wysoka.

- Częstym chwytem naciągaczy jest również dzwonienie z ofertami do osób, które nie prosiły o taki kontakt. Najczęściej oszuści oferują pomoc w odzyskaniu pieniędzy z ubezpieczenia PPI, ubieganiu się o państwową emeryturę lub odszkodowania z wypadku, naciągacze mogą także oferować "darmowe" izolacje lub bojlery z rządowych dotacji. Nie wszystkie takie telefony pochodzą od oszustów, jednak powinniśmy traktować wszystkie niezamawiane oferty z podejrzliwością, zwłaszcza gdy proszą nas o podanie osobistych informacji. Jeżeli chcemy skorzystać z którejś z tych usług powinniśmy skontaktować się ze sprawdzonym przedsiębiorcą.

Odbierając telefony z niemożliwych do wyśledzenia numerów NIGDY nie podajmy żadnych informacji dotyczących naszego konta bankowego, karty kredytowej czy danych personalnych. Pamiętajmy także, że nie jesteśmy w stanie zdobyć żadnej wygranej jeżeli nie braliśmy udziału w danym konkursie, w takich wypadkach należy zachować szczególną czujność. Odbierając telefony pamiętajmy, że osoby, które do nas dzwonią zazwyczaj czegoś chcą, jeżeli nie mówią o tym wprost najczęściej chodzi im o pieniądze.

Osoby, które uznają, że niemożliwe do namierzenia telefony są dla nich zbyt denerwujące mogą za darmo zarejestrować się do Telephone Preference Service [TPS]. Jednak nie powstrzyma to oszustów działających poza granicami prawa od wydzwaniania do nas, może to jednak zaoszczędzić nam czasu na odbieraniu telefonów od firm z którymi nie chcemy robić interesów. Darmowej rejestracji do TPS można dokonać na stronie www.tpsonline.org.uk lub pod nr tel.: 0845 070 0707.


Źródło: Coventry City Council
Photo credit: stevendepolo / Foter / Creative Commons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)

Komentarze