Nie daj się oszustom!
Coventry City Council przedstawia listę zasad które pomogą uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
21:01 06/01/15 • 6327
Początek roku to zawsze czas postanowień i pracy nad sobą. Często jednak kończą one szybciej niż byśmy chcieli – i to wcale nie za naszą sprawą. W ciągu roku mieszkańcy Coventry tracą przez oszustów nawet 17 mln funtów, a początek roku to dla nich prawdziwe żniwa. Rada miasta Coventry podpowiada jak ustrzec się przed nimi ustrzec.



1. Spam. Loterie, obniżki cen, jasnowidzenie, cudowne praktyki finansowe mające już za tydzień dać Ci 100% zysków. Całą niechcianą pocztę najlepiej natychmiast wrzucić do śmieci. Przestrzegamy przed otwieraniem! Wirusy tylko na to czekają.

2. Niechciane rozmowy telefoniczne. Tylko za pośrednictwem natarczywych telefonów konsumenci z Wielkiej Brytanii stracili w 2014 roku niemal 24 mln funtów. Nie odbieraj nieznanych numerów. Zawsze możesz zarejestrować swój numer w Telephone Preference Service aby znacznie zmniejszyć ilość niechcianych telefonów.

3. Przestępstwa online. Nie otwieraj nieznanych załączników. Nie wchodź w podejrzane linki. Upewnij się, że podając dane swojej karty przy płatnościach strona zaczyna się od https://. Szukaj popularnych „kłódek”. Kupuj zawsze na sprawdzonych i zaufanych portalach.

4. Domokrążcy. Nie daj się zwieść na gadki o panującym zimnie czy inne prośby. Nie warto z nimi dyskutować, po prostu zamknij drzwi. Wpuszczaj jedynie osoby polecone przez znajomych. Pamiętaj też, że zawsze, kiedy sobie zażyczysz, muszą opuścić Twój dom.

5. Zwracaj uwagę na to co dzieje się w Twoim sąsiedztwie. Szczególnie zwróć uwagę na osoby starsze – jeśli ktoś nowy kręci się wokół nich, zapytaj czy wszystko jest OK.

6. NIGDY nie wysyłaj pieniędzy do kogoś, kogo nie znasz. Nieuczciwi sprzedawcy często chcą abyś przesyłał im pieniądze przez pośredników: Western Union, Ukash, Moneygram. Zawsze dokładnie sprawdzaj z kim masz do czynienia.

7. NIGDY nie podawaj swojego numeru PIN lub danych z karty. Nikt, ani policja, ani pracownicy banków czy instytucji finansowych nie mogą i nie będą Cię pytać o tego typu dane.

8. Jeśli otrzymasz paczkę której nie zamawiałeś – skontaktuj się z nadawcą i zapytaj dlaczego została do Ciebie wysłana oraz co powinieneś z nią zrobić.

9. Dane osobowe. Na Twoje informacje personalne naciągacze tylko czekają. Traktuj je tak jak pieniądze: nie zostawiaj ich na widoku, nie podawaj ich nieznanym na ulicy bądź przez telefon. Pamiętaj o wyciągach bankowych!

10. Nie kupuj podróbek. To często tylko przykrywka dla nielegalnych interesów. Pamiętaj też, że każda podróbka może być niebezpieczna dla zdrowia.

Każdy chcący zaskarżyć nieuczciwą transakcję powinien zadzwonić do biura konsumentów Citizens Advice na numer 03453 040506 po natychmiastową poradę. Wszystkie skargi które dotyczą oszustów bądź nieuczciwych sprzedawców są przekazywane do Trading Standards.

Nie bądź bierny i nie daj siebie lub swoich najbliższych narazić na nieprzyjemne koszty i problemy! Reaguj!


Źródło: Coventry City Council
Photo credit: Joybot / Foter / CC BY-SA

Komentarze