Miliard funtów i dekada potrzebne by poprawić stan dróg w West Midlands
Jakość drug w całym kraju pozostawia wiele do życzenia, a szansa na ich poprawę jest bardzo mała.
W samym West Midlands poprawienie wszystkich dróg to koszt około miliarda (biliona)* funtów.
Dokładniej przewidywany koszt podniesienia dróg w West Midlands do "rozsądnego standardu" to 995 milionów funtów, a prace trwałyby nawet 10 lat. Takie szacunki upubliczniła Annual Local Authority Road Maintenance (ALARM). Badania na temat stanu dróg dla "ALARM" zostały przygotowane przez The Asphalt Industry Alliance (AIA).
AIA to "związek - partnerstwo", dwóch podmiotów, które także są związkami - partnerstwami. Jeden z tych podmiotów to Mineral Products Association - zrzeszenie producentów wszelkiego rodzaju materiałów -kruszyw wykorzystywanych do budowy dróg takich jak asfalty, cement, kamienie itp... Drugi podmiot to Eurobitume UK zrzeszający producentów asfaltu.
AIA poinformowało, że 2,5 miliarda funtów jakie rząd przeznaczył tylko na "łatanie dziur" - (ang. potholes) w całym UK to krok w dobrą stronę, jednak nie jest to wystarczająca kwota, aby naprawić wszystkie drogi znajdujące się na iście dróg uszkodzonych. Według zrzeszenia 2,5 miliarda funtów przez 5 lat to za mało, aby poprawić drogi i potrzeba około 11 miliardów funtów i 11 lat, aby stan rzeczy uległ zmianie.
Lokalne urzędy miast w West Midlands "załatały" w ostatnim roku około 81, 816 dziur. Mają one także do wypłaty około 1.9 miliona funtów odszkodowań w związku z problemami na autostradach.
Dodatkowo lokalne zarządy zgłosiły dziurę w budżecie służb drogowych w wysokości 826,6 milionów funtów rocznie. Budżety służb drogowych z roku na rok zostają ograniczane i w zeszłym roku 18/19 średni nakład na autostrady zmalał o 16% z £24,5 miliona do £20.7 w roku 19/20.
W tym roku liczba mil dróg w dobrym stanie (mogących wytrzymać jeszcze 15+ lat ) zmalała o 7,240 mile. O 1,100 mil przybyło dróg zaklasyfikowanych jako słabej jakości, (mające przed sobą maksymalnie 5 lat) obecnie tych dróg jest w UK 42,675 mil.
AIA informuje, że obecne nakłady na autostrady spadły do poziomu sprzed dwóch lat. Przez ostatnie 25 lat można było zauważyć chwilowe zastrzyki z dofinansowania przy systematycznym obniżaniu nakładów na drogi. Podejście typu start-stop sprawia, że koszta obsługiwania i opieki nad drogami są większe niż w przypadku stałego ich finansowania.
Dodatkowo w przeznaczonych zastrzykach z funduszy nie bierze się pod uwagę dodatkowych sytuacji jak ekstremalnych sztormów i powodzi.
*Fun Fact: Miliard i bilion w zależności od użytych skal mogą oznaczać tą samą liczbę. W skali krótkiej (Short scale) bilion jest równy (naszemu) miliardowi, samo słowo miliard w tej skali nie występuje - ma się to tak samo dla kolejnych słów w skali trylion, kwadrylion.... Skali, krótkiej używa się obecnie w USA, UK i Australii, choć w UK nie zawsze tak było. Skali długiej gdzie bilion jest 1000 razy większy od miliarda a miliard 1000 razy większy od miliona używa się w większości krajów europejskich, także w Polsce. Wszystkie te określenia pochodzą z Francji.
Comments