Mar 20, 2014
7791
Reported by
Polska musi zezwolić na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie
Polska będzie musiała zezwolić na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie - orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Sędziowie zgodzili się z Komisją Europejską, która złożyła pozew przeciwko Polsce - informuje Polskie Radio.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu stwierdził, że Polska będzie musiała zezwolić na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie. Chodzi o samochody sprowadzane np. z Wielkiej Brytanii, które są przystosowane do ruchu lewostronnego.
"Państwa członkowskie nie mogą zabronić rejestracji, wprowadzania do ruchu bądź użytkowania pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych ze względów związanych z ich konstrukcją, funkcjonowaniem lub układem kierowniczym, jeżeli odpowiadają one wymogom dyrektywy" - wyjaśnia Trybunał Sprawiedliwości.
Według sędziów Trybunału obecne przepisy obowiązujące w Polsce uniemożliwiają dostęp do ruchu drogowego pojazdom z kierownicą po prawej stronie - mimo, że są one legalnie produkowane i rejestrowane w innych państwach wspólnoty.
Polski rząd przekonywał, że zakaz rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Polska posiłkowała się też statystykami. Te jednak nie przekonały sędziów Trybunału, którzy stwierdzili, że nie ma związku pomiędzy liczbą wypadków, a udziałem pojazdów, które mają kierownicę po prawej stronie.
"Państwa członkowskie nie mogą zabronić rejestracji, wprowadzania do ruchu bądź użytkowania pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych ze względów związanych z ich konstrukcją, funkcjonowaniem lub układem kierowniczym, jeżeli odpowiadają one wymogom dyrektywy" - wyjaśnia Trybunał Sprawiedliwości.
Według sędziów Trybunału obecne przepisy obowiązujące w Polsce uniemożliwiają dostęp do ruchu drogowego pojazdom z kierownicą po prawej stronie - mimo, że są one legalnie produkowane i rejestrowane w innych państwach wspólnoty.
Polski rząd przekonywał, że zakaz rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Polska posiłkowała się też statystykami. Te jednak nie przekonały sędziów Trybunału, którzy stwierdzili, że nie ma związku pomiędzy liczbą wypadków, a udziałem pojazdów, które mają kierownicę po prawej stronie.
Comments