20 mar 2013
7461
Dodany przez
Walka z „drobnym drukiem” w umowach
Rządowi eksperci uważają, że każdy konsument powinien być chroniony przed tzw. ukrytymi kosztami umów. Brytyjska i Szkocka Komisja Prawna wydała raport w sprawie nieuczciwych firm i ochrony konsumentów.
Niejednokrotnie podpisując umowę możemy spotkać się z tzw. drobnym drukiem na jej zakończenie. Najczęściej ta część umowy okazuje się najważniejsza, ponieważ właśnie w niej ujawniony jest rzeczywisty koszt danego produktu. Bardzo często takie zabiegi stosują linie lotnicze, banki, siłownie czy biura nieruchomości. Brytyjska i Szkocka Komisja Prawna (Law Commissions) wydały oświadczenie, w którym polecają zwiększenie ochrony dla konsumentów i walkę z nieuczciwymi firmami. W raporcie członkowie Komisji zwracają uwagę na to, że sądy powszechne w Wielkiej Brytanii powinny mieć większe uprawnienia w tym temacie, czyli możliwość monitorowania przedsiębiorców w kwestii oferowanych cen. David Hertzell z Law Commission of England and Wales podkreśla, że niektóre firmy celowo zaniżają ceny w taki sposób, aby dobrze wypaść w rankingach porównywarek internetowych. Prawdziwa cena jest ujawniana dopiero w chwili finalizacji danej transakcji. „Obecne regulacje są tak niejasne i zbijające z tropu, że nawet jeśli klienci czują się poszkodowani, rezygnują z domagania się swoich praw” – tłumaczy Hertzell. Obecnie sądy mają prawo jedynie przyjrzeć się temu, czy umowa jest zgodna z prawem. Nie mogą natomiast wyrokować w sprawie uczciwości cen. Głównymi postulatami komisji jest monitoring umów z drobnym drukiem oraz zmiana języka, w którym jest on zapisany. Najczęściej taki język to prawniczy żargon, który nie jest zrozumiały dla podpisującego umowę. Dotyczy to m.in. umów na kupno oprogramowania komputerowego z licencją pozwalającą na użytkowanie go na ograniczonej liczbie urządzeń. Dla ekspertów jest jasne, że reforma w tej sprawie musi być wprowadzona jak najszybciej.
Dagmara Kokocińska
Źródło: www.bbc.co.uk
Dagmara Kokocińska
Źródło: www.bbc.co.uk
Komentarze