Rozpoczęto prace nad przebudową starej elektrowni, czyli Coventry Daimler Powerhouse
Jest to kolejny element transformacji starej fabryki samochodów Daimler na kreatywny hub dla sztuki i biznesu.
Znajdująca się na ulicy Sandy Layne "Sandy Lane Industrial Estate" to pozostałość po starej fabryce samochodów Daimler. Od dłuższego czasu jest ona przebudowywana na centrum biznesowe Daimler Wharf - czyli "Nabrzeże Daimlera", a to dlatego, że cały ten kompleks położony jest nad kanałem Coventry.
Właśnie rozpoczęto prace nad przebudową budynku starej elektrowni, która nazywa się The Daimler Powerhouse. Elektrownia ta była, na przełomie 19 i 20 wieku, elementem zmian jakie zachodziły w mieście po upadku przemysłu włókienniczego (tkanie wstążek), którym Coventry szczyciło się przez prawie 200 lat, a jeśli wziąć pod uwagę ogólnie branżę tkacką to od czasów średniowiecznych.
Rewolucja przemysłowa na początku 20 wieku to głównie motoryzacja, na początku (pod koniec 19 wieku) w miejscu gdzie obecnie mieści się Sandy Lane Industrial Estate swoją siedzibę miało kilka firm samochodowych, jedną z tych firm była Daimler Motor Company. Sytuacja ta nie trwała długo i po upadku jednych, a wyprowadzce drugich cały ten teren w 1900 roku został przejęty przez Daimler'a. Jeszcze w tym samym roku jeden z egzemplarzy Daimlera został sprzedany samemu królowi Anglii Edwardowi VII (na zdjęciu). Firma Daimler rozwijała się szybko i w 1906 postanowiono powiększyć fabrykę w celu zwiększenia produkcji.
Kiedy 'The Engineer', czyli "Inżynier" - angielski magazyn piszący o najnowszych osiągnięciach i nowościach w biznesie, zobaczył nową fabrykę, miał tylko jedno zastrzeżenie, brak elektrowni. Co ciekawe cała fabryka znajdowała się zaraz obok głównej elektrowni miasta, jednak zwiększające się w drastycznym tempie zapotrzebowanie na energię elektryczną w mieście powodowało braki w dostawie prądu. Taki stan rzeczy był nie do zaakceptowania i w 1907 rozpoczęto budowę elektrowni, która poza małą przybudówką w zachodniej części istnieje do dzisiaj.
W trakcie Blitz w 1940 roku po nalotach z całej fabryki Daimlera pozostał tylko budynek biura oraz właśnie elektrownia. Teren ten poddano przebudowie, a z elektrowni usunięte zostały maszyny generujące energię elektryczną. Pusty budynek był wykorzystywany przez nowego właściciela firmę Coventry Climax, do testowania swoich produktów, czyli wózków widłowych. Pierwszy wózek widłowy zaprojektowany w UK The Coventry Climax ET199 (na zdj) był testowany właśnie w budynku elektrowni. Linie oznaczające jak wysoko wózek może podnieść ładunek zanim się wywróci w dalszym ciągu są widoczne na ścianach byłej już elektrowni.
Obecnie właścicielem budynku jest firma artystyczna Imagineers Productions, która łączy ze sobą sztukę oraz inżynierię. Jednym z osiągnięć firmy był projekt Godiva, stworzony na Olimpiadę w Londynie. I to właśnie ta firma złożyła aplikację o przebudowę budynku starej elektrowni na nowoczesną przestrzeń artystyczną.
Projekt przebudowy, który będzie kosztował £2.4 finansowany jest w wysokości 1.9 miliona funtów z Cultural Capital Investment Fund, które pochodzą z urzędu miasta w Coventry oraz z Coventry and Warwickshire Local Enterprise Partnership’s Growth Deal. Pozostałe fundusze, czyli £350,000 pochodzą z The Wigley Group.
Właśnie stara elektrownia otoczona został rusztowaniem, ponad 100 letni, niepozorny budynek elektrowni rozpoczyna nowy rozdział w swoim życiu.
Komentarze