Uwaga na telefony w sprawie National Insurance number
Dzwonił do was ktoś z informacją, że wasz numer insurance jest "skompromitowany"? To oszustwo!
Action Fraud UK, czyli centrum raportowania przestępstw związanych z oszustwami, zostało zalane informacja mi o nowej masowej próbie oszustwa.
Jak informuje agencja od początku roku nasiliła się ilość prób wyłudzenia danych osobowych na "National Insurance number has been compromised".
Oszustwo zaczyna się od telefonu z automatycznym zazwyczaj nagraniem, w którym głos rozmówcy informuje, że "Twój" numer insurance został "skompromitowany", co oznacza mniej więcej, że został on złamany/naruszony/unieważniony. Następnie rozmówca proponuje wydanie nowego numeru i prosi o naciśnięcie jakiegoś przycisku na telefonie w celu połączenia z konsultantem. Po naciśnięci przycisku rozmowa łączy się już z człowiekiem, w niektórych przypadkach jest to dalej automat. Następnie zadawane są nam pytania, w celu pobrania od nas różnego rodzaju informacji i danych osobowych pod przykrywką wydania nowego NIN.
Nowy NIN oczywiście nie zostaje wydany, a zebrane dane są następnie używane w różnego rodzaju przekrętach lub po prostu sprzedawane w celach marketingowych.
Pauline Smith, dyrektor Action Fraud przestrzega, że jakiekolwiek nieoczekiwane połączania, podczas których pytani jesteśmy o potwierdzenie swoich danych w celu autoryzacji (zazwyczaj automatycznej), na przykład potwierdzenie adresu email, imienia matki, adresu zamieszkania, daty urodzenia to w większości przypadków próby wyłudzenia tych informacji od nas. Dzięki tym informacjom przestępcy następnie mogą dokonywać oszustw na nasze dane osobowe.
Jak się zachować podczas nietypowych połączeń telefonicznych?
Tego rodzaju oszustwa i wyłudzenia polegają najbardziej na "nagłości" sprawy. Zawsze przed podaniem jakichkolwiek danych należy się zatrzymać i zastanowić, czy jesteśmy pewni, że jest to na pewno instytucja/firma, z którą rozmawiamy. Nawet w przypadku oczekiwanych połączeń należy się upewnić, że rozmawiamy z firmą/osobą, którą chcemy.
Dane rozmówcy oraz możliwość oddzwonienia na oficjalne numery kontaktowe firmy/instytucji/osoby - prawdziwe firmy jak banki dzwonią zazwyczaj z prawidłowych numerów telefonów i zawsze można oddzwonić i wznowić daną sprawę, dlatego jeśli nie jesteśmy pewni należy poprosić o dane kontaktowe rozmówcy oraz informacje dotyczące sprawy w celu oddzwonienia, jeśli rozmówca próbuje nas pośpieszać lub "zastraszać" jest to najprawdopodobniej oszustwo. Duże firmy i instytucje jak banki wszystkie nasze informacje i sprawy mają w systemach, dlatego nic się nie stanie jeśli się rozłączymy w przypadku niepewnej rozmowy i sami zadzwonimy do banku/instytucji w naszej sprawie.
Co jeśli już podaliście swoje dane i nie jesteście pewni komu?
Tak jak w powyższym punkcie wszelkie dane na nasz temat w prawdziwych firmach są zapisywane włączenie z rozmowami telefonicznymi i próbami kontaktu, dlatego jeśli podejrzewamy, że ktoś się mógł podszyć na przykład pod nasz bank i podaliśmy tej osobie nasze dane należy zadzwonić do banku i wyjaśnić sprawę, bank będzie miał możliwość ustalić, czy się z nami kontaktował, a jeśli doszło do wyłudzenia danych pomoże nam zabezpieczeniu.
Przy red. w ostatnim czasie dostaliśmy kilka takich telefonów mimo, iż jesteśmy w jakimś stopniu obyci z tego rodzaju oszustwami (dużo spamu telefonicznego i email), to za każdym razem informacja o, zablokowanym numerze NIN, karcie, problemem z kontem, z prawem jazdy itp. jest stresująca i wyłącza myślenie, dlatego poza podstawową świadomością kto i w jakiej sprawie dzwoni powinniśmy sobie wyrobić dodatkową zastanawiającą się, czy osoba dzwoniąca/pisząca jest tą za kogo się podaje.
Komentarze